Allegro biblioteka do programowania gier Języki: English  español  Deutsch  français  한국어 (Hangul)  Italiano 

 
 

Allegro
  Nowości
  Wprowadzenie
  Licencja
  Twórcy
  Starsze wiadomości
  Loga

Pliki
  Ostatnia wersja
  Stare wersje
  CVS

Dokumentacja 
  API
  FAQ
  Tutoriale
  Przyszłość

Wsparcie
  Pomoc
  Listy dyskusyjne
  IRC

Gry, narzędzia, biblioteki, itp
  Allegro.cc

Różne
  DIGMID
  Linki
  Mirrory
  Webmasterzy
  Humor

 
 
  

Wprowadzenie

Allegro jest międzyplatformową biblioteką funkcji przeznaczonych do użytku w grach komputerowych i aplikacjach multimedialnych orginalnie zapoczątkowaną przez Shawn'a Hargreaves'a napisaną dla kompiatora djgpp w mieszance C i assemblera.

Według Oxford Companion to Music, Allegro po włosku znaczy «szybko, żywo, bright». Jest to również skrót od «Allegro Low Level Game ROutines».

Wsparcie dle wielu platform

  • Dos (DJGPP, Watcom)
  • Unix (Linux, FreeBSD, Solaris, Irix)
  • Windows (MSVC, MinGW, Borland, Cygwin)
  • BeOS
  • MacOS (alpha)
  • QNX

Funkcje graficzne

  • Grafika wektorowa:
    • piksele, linie, prostokąty, okręgi, elipsy, łuki, krzywe Beziera
    • wypełnianie kształtów, z lub bez wzoru
    • wielokąty: płaskie cieniowanie, Gouraud, teksturowane i półprzezroczyste
  • Sprites:
    • maskowane, pakowane i kompilowane sprity
    • makładnie, obracanie, skalowanie, redukcja, alpha blending, cieniowanie Gouraud
    • wsparcie dla formatów BMP, LBM, PCX i TGA (inne dostępne przez rozszerzenia)
  • Paleta kolorów:
    • manipulowanie paletą kolorów (odczyt, zapis, kowersja)
    • konwersja między formatami RGB <-> HSV
  • Teksty:
    • wyjście tekstowe w formacie Unicode (maskowanie, kolorowanie, wyrównanie)
  • Różne:
    • rysowanie bezpośrednio na ekran lub dowolnej wielkości bitmapy ekranowe
    • sprzętowe przewijanie i potrójne buforowanie (jeżeli dostępne), tryb-X z podzielonym ekranem
    • odtwarzanie animacji FLI/FLC

Sterowniki grafiki

  • Dos:
    • Tryb 13h VGA
    • tryby X (23 rozdzielczości plus niełancuchowy tryb 640x400)
    • tryby SVGA w 8, 15, 16, 24, i 32 bitowej głębi kolorów
    • dostęp do liniowego bufora ramik VBE 2.0
    • sprzętowa akceleracja VBE/AF jeżeli jest dostępna
    • Dodatkowe wsparcie sprzętowe jest możliwe dzięki projektowi FreeBE/AF FreeBE/AF
  • Unix:
    • X Window, DGA, fbcon
    • SVGAlib
    • VBE/AF
    • mode-X
    • VGA
  • Windows:
    • DirectX (w okienku i pełnoekranowy)
    • GDI
  • BeOS:
    • BWindowScreen
    • BDirectWindow

Funkcje dźwiękowe

  • Midi:
    • odczyt plików MIDI (64 jednoczesne efekty)
    • dynamiczna kontrola/reakcja na włączenie nuty, wyłączenie, głowną głośność, balans i zmianę programu
    • używa patchy General MIDI
    • odczyt patchy wavetable dal plików MIDI (patche SF2 i GUS)
  • Wave:
    • czytyanie plików WAV i VOC (odtwarzanie zapętlone, do tyłu i dwustronne)
    • audio strumieniowe
    • kłośność, balans itp w czasie grania

Sterowniki dźwięku

  • Dos:
    • Adlib, SB, SB Pro, SB16, AWE32
    • MPU-401
    • ESS AudioDrive
    • Ensoniq Soundscape
    • Windows Sound System
  • Unix:
    • OSS
    • ESD
    • ALSA
  • Windows:
    • DirectSound
    • WaveOut
    • sterowniki systemowe MIDI

Funkcje matematyczne

  • arytmetyka stałoprzecinkowa i funkcje trygonometryczne
  • wstępnie przeliczone tablice trygonometryczne
  • manipulowanie wektorami/macierzami/kwaternionami 3d (przekształcanie, obracanie, skalowanie, projekcja)

Różne

  • obsługa myszki, klawiatury, joysticka
  • przerwania zegarowe o wysokiej częstotliwości (rozdzielczość 10, 5 lub mniej ms zależnie od platformy)
  • symulacja przerwania poziomego powrotu.
  • obsługa plików konfiguracyjnych
  • obsługa plików spakowanych w formacie LZSS
  • obsługa plików Wieloobiektowe pliki z zasobami
  • narzędzia do tworzenia plików z zasobami (grabber)
  • proste GUI z dialogami w selektorem plików